Meaningful learning oriented to the support of teachers of the fifth grade of elementary school of the Educational Institution Liceo Técnico Superior de Popayán

Main Article Content

Cristian Barria
Clara Lucia Burbano
Jonatan Daniel Camayo Rosero
Willintonn Ortiz

Abstract

Current education faces new demands of learning, educational systems have begun processes of reforms and transformations where new technologies help solve problems that arise in the acquisition of new knowledge, which are mixed with previous knowledge acquired with methodologies traditional In this sense, the article presents the result of a research process that links significant learning and information and communication technologies (ICT) as support to the teachers of the Higher Technical College of Popayán applied to 5th grade students, taking into account the deficiencies in the use of technological tools in the classroom by teachers; Techno-pedagogical tools are defined as "Edmodo and Kahoot" and the use of the mobile device in curricular activities in order to encourage collaborative participation and intellectual development in the learning process of students inside and outside the classroom, for Finally, with the implementation of a virtual learning object (OVA) it is demonstrated that the student manages to strengthen their technological competences, demonstrating that the mobile device, besides representing a means of communication, generates great richness and dynamism to the learning process of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barria, C., Burbano, C. L., Camayo Rosero, J. D. ., & Ortiz, W. (2020). Meaningful learning oriented to the support of teachers of the fifth grade of elementary school of the Educational Institution Liceo Técnico Superior de Popayán. I+ T+ C- Research, Technology and Science - Unicomfacauca, 1(14), 11–17. https://doi.org/10.57173/ritc.v1n14a1
Section
Research Papers

References

Grisolía, Carina. "El rol de los tutores en las plataformas de aprendizaje: partimos de la definición de un sistema tutorial institucional." Crisis analógica, futuro digital: actas del IV Congreso Online del Observatorio para la Cibersociedad, celebrado del 12 al 29 de noviembre de 2009. 2010.

Saraguro, Rodas, and Xiomara Jazmin. "Proyecto para la correcta utilización de la tecnología de información y comunicación, redes sociales para fines académicos." (2015).

Cazau, Pablo. "Estilos de aprendizaje: Generalidades." Consultado el 11.11 (2004): 2005.

Bawden, D. "Información y alfabetizaciones digitales: una revisión de los conceptos." Anales de documentación. Vol. 57. No. 2.

Brazuelo, Francisco, and Domingo Gallego. "Mobile Learning. Los dispositivos móviles como recurso educativo." Sevilla: MAD Eduforma (2011).

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN, 2013, p.31) https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-39097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf.

Ausubel, David P., and Sánchez Barberán. Adquisición y retención del conocimiento una perspectiva cognitiva. No. 370.15 A9. 2002.

Bravo Reyes, Carlos. "Metodología para el desarrollo de cursos en la modalidad de m-learning a través de redes de mensajería instantánea." (2017).

Villarreal, Yazmina, et al. "Objetos de Aprendizaje." (2017).

Gómez Ospina, Claudia Patricia. "Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en el Centro Educativo Adventista del Sur del Municipio de Itagüí." (2017).

Miguélez, Miguel Martínez. "La investigación-acción en el aula." Agenda académica 7.1 (2000): 27.

Adell, Jordi, and Linda Castañeda. "Tecnologías emergentes,¿ pedagogías emergentes." Tendencias emergentes en educación con TIC (2012): 13-32.

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado, and Pilar Baptista Lucio. Metodología de la investigación. Vol. 3. México: McGraw-Hill, 2006.

Rincón, J. A. S., Cué, J. L. G., & Gallego, D. J. (2008). Dos métodos para la identificación de diferencias de estilos de aprendizaje entre estudios donde se ha aplicado el CHAEA. Journal of Learning Styles, 1(1)

Cue, J. (2010). Los estilos de Aprendizaje como base a una propuesta pedagógica. Recuperado en http://www.slideshare.net/jlgcue/estilos-de-aprendizaje-presentation-957731 [20, agosto 2010].

Bello, p. H., almaguer, r. T., rodríguez, a. L., & general, t. Características que presentan los estudiantes de quinto grado de primaria con estilos de aprendizaje diferentes en ambientes de aprendizaje colaborativo.

Malacaira, María Irene. "Estilos de Enseñanza, Estilos de Aprendizaje y desempeño académico." (2010).

López, José Manuel Sáez, Jackson Lorraine-Leo, and Yoshiro Miyata. "Uso de Edmodo en proyectos colaborativos internacionales en Educación Primaria." Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa 43 (2013): 224.

Salinas, Jesús. "Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje." Bordón 56.3-4 (2004): 469-481.

Fuentes, Moya, et al. "El aprendizaje basado en juegos: experiencias docentes en la aplicación de la plataforma virtual" Kahoot"." (2016).

Moreira, Marco Antonio. "Aprendizaje significativo: un concepto subyacente." Actas del encuentro internacional sobre el aprendizaje significativo 19 (1997): 44.

Ausubel, David. "Teoría del aprendizaje significativo." Fascículos de CEIF 1 (1983): 1-10.

Orozco, Anyela Milena Manrique, and Adriana María Gallego Henao. "El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos." Revista Colombiana de Ciencias Sociales 4.1 (2013): 101-108.